RSS

A magyar páda-yátra története
2006. május 23.

A páda yátra a Krisna tudat prédikálásának egy ősi módját jelenti. Egy csapat Krisna hívő gyalogol faluról falura, városról városra. Ott szállnak meg, ahol befogadják őket, útközben adományokat koldúlnak, abból tartják fenn magukat. De a lényeg, hogy egész úton a Hare Krisna mahamantrát éneklik. Egy zenés felvonulás, aminek a célja az, hogy mindenki hallhassa az Úr Krisna Szent Nevét.

Az Úr Caitanya 500 évvel ezelőtt bejárta egész Indiát, mindig énekelte a Hare Krisna mantrát, és mindenkit arra bíztatott, hogy csatlakozzanak hozzá az éneklésben. Mi az Ő példájának nyomán vágunk neki az országnak évről évre, az Ő késői követői vagyunk.

1994-ben érkezett Magyarországra az első páda-yátra. Szlovénia felől jöttek. Egy nemzetközi csapat kerekedett fel évről évre minden áprilisban, hogy bejárják a 10.000 km-es zarándokútjukat. Írországból indultak és Anglián Franciaországon Spanyolországon át Portugáliába sétáltak. Aztán újra Spanyolország Franciaország. Olaszországban egy kanyar délre és 6 év után a rédicsi határállomáson belépett a csapat Magyarországra. Nagy csapat volt. Igazi zarándokok.

Ekanát a csapatvezető- Indiából. Renuká mataji, a csoport anyja- Kanadából. Bh Márk szintén kanadai, Edvin angol, Garuda olasz, de voltak németek, horvátok, szlovének meg még sokan mások. Rédicstől magyarok is.

Aztán itt volt még Samba és Caksu itáliából. Két barna ökör. Ők húzták a szekeret. Nem is szekér volt az, hanem egy kis templom négy keréken. Gyönyörű Goura-Nitai múrtik utaztak keresztül Európán.

10 kilométert sétáltunk minden nap. Focipályán, faluszélen- vagy főtéren- sátoroztunk, könyvet osztottunk és mindenkivel beszélgettünk. Az emberek elláttak bennünket zöldséggel gyümölccsel, tejjel amerre csak jártunk. (Abban az időben néhányan még tartottak otthon tehenet.) A zalakomári polgármester személyesen készített videó-riportot erről a csodáról.

Akkoriban ennél jobb életet el sem tudtam volna képzelni. (Most sem tudok, csak akkor fokozta az élményt a felismerés nagyszerűsége is.)

Két év múlva már mi szerveztünk saját - magyar- páda-yátrát. Somogyban kalandoztunk két hétig. Gaura és Syáma a két magyarszürke húzta a szekeret, Antarti prabhu mondta nekik, hogy merre menjenek. A táborverést rőzse gyűjtéssel kezdtük, mert csak egy kemping főzőnk volt, úgyhogy a fő fogásokat szabad tűzön készítette Tulasi.

1998-ban Sríla Sívarama Maharaja vezette a zarándoklatot. Akkor már nem jött velünk ökrös szekér viszont három hét alatt elsétáltunk Miskolcról Krisna-völgybe.

Mostanra már annyira belejöttünk a gyaloglásba, hogy május végétől szeptember elejéig abba sem hagyjuk. Nyaranta meglátogatunk 100 falut és várost, zenélünk éneklünk táncolunk 800 kilométeren át.