RSS

Surya Namaskar - egy jótékony yoga gyakorlat II.
2010. március 29.


A Surya Namaskara végrehajtása

A gyakorlat napi rendszeres gyakorlása által akár, 6 hónap alatt jelentős eredményeket érhetünk el a fizikai test szintjén is. Hogy meggyőződjünk róla, akár le is mérhetjük testünk egyes méreteit (bicepsz, nyak, mellbőség) vagy akár fürdőruhás képet is készíthetünk az összehasonlítás céljából. Először gyakorolhatjuk a testtartásokat külön-külön, amíg elsajátítjuk azokat. Fölösleges mindjárt az elején a tökéletes végrehajtásra törekedni, a gyakorlat ugyanis egy folyamatosan vonzani fog bennünket mivel végrehajtása egyre jobb és eredményesebb lesz.

A végrehajtási sebesség:
A YOGA írások többsége nem vagy csak homályosan tesz említést a gyakorlat végrehajtási sebességét illetően. Ezért egyik leggyakrabban előforduló hiba, hogy egyesek túl gyorsan mások túl lassan hajtják végre. Amikor a gyakorlatot elsajátítottuk, egy ciklus végrehajtása kb. 45 másodperc lesz. Először célunk 15 gyakorlat végrehajtása 12 perc alatt. Hat hónap rendszeres gyakorlással elérhetjük, hogy 40 ciklust (gyakorlatot) hajtsunk végre 25 perc alatt. Ezt fölösleges túllépni.

Ellenjavallatok:
Nem ajánlott a nőknek a menstruációs ciklus alatt (legalábbis az első 2 napon) végezni a gyakorlatot. Ez egyéntől függ. Nem ajánlott továbbá a terhes nőknek 5. hónaptól a Surya Namaskara gyakorlása. Szülés után csak fokozatosan térjenek vissza a Surya Namaskara gyakorlására miután szervezetük működése helyreállt. Különböző sérvek esetén nem javallott a Surya Namaskara gyakorlása.

Belső hozzáállás a gyakorlat végrehajtása alatt:
A folyamatos összpontosítás és az értelem aktív részvétele nagyon fontos a helyes végrehajtás során. A gyakorlat során ne gondoljunk semmire, ezáltal fokozzuk koncentrálóképességünket. A gyakorlat végrehajtása alatt a végrehajtás sebessége ne változzon! Az első pár gyakorlatot csináljuk lassabban főleg reggel, mivel akkor az izmok még merevek. A gyakorlat során ajánlott arccal a NAP, vagy kelet felé állni. Fontos, hogy tudatosítsuk minél jobban a NAP gigantikus erőterét. A gyakorlat alatt meditálhatunk a NAP-ra mint a földi élet "táplálójára". Az ember minden energiája (közvetett módon) a NAP-tól származik ugyanis a test minden tápláléka és energiája a NAP fényéből ered. Tudatosíthatjuk, hogy testünk minden atomja, egykor egy hasonló vagy épp a NAP része volt. Minél többet gyakoroljuk a Surya Namaskara-t annál inkább tudatosak leszünk mély spirituális aspektusairól. Egy ilyen belső hozzáállás révén óriási YANG (+, HA) típusú energiát halmozhatunk fel lényünkben.

A légzés:
A légzés összehangolása a fizikai mozgással a gyakorlat során alapvető feltétele a helyes végrehajtásnak. Először nehéznek tűnhet, de nem más, mint egy természetes légzési ritmus, amelyet a gyakorlatok alatt alkalmazunk. Ha jól megfigyeljük, rájövünk, hogy nehezünkre válna másképp lélegezni, ugyanis a nem helyes légzéssel pár gyakorlat végrehajtása után légszomjunk támad. A helyes légzést alkalmazva akár több gyakorlat után sem lép fel légszomj és nem is fáradunk el. A legkönnyebb módja, hogy elsajátítsuk a helyes légzést az, hogy megjegyezzük, hogy hol kell lélegzet visszatartást (teli tüdővel) alkalmaznunk. A gyakorlat során kétszer kell visszatartanunk lélegzetünket: a gyakorlat első felében (első 6 testtartás) a fordított V-hez hasonló testtartásban, valamint a gyakorlat második felében (utolsó 6 testtartás) ugyancsak a fordított V-hez hasonló valamint az ezt követő testtartás alatt. Ezután értelem szerint kilégzünk. Ha a testtartásokat elsajátítottuk rátérhetünk a légzés és a mozgás összehangolására. Ez lényegesen megkönnyíti a gyakorlat végrehajtását.

Hasznos tanács:
Az első napokban, míg még nem sajátítottuk el a testtartásokat a légzésre, ne figyeljünk.

Mikor érdemes elkezdeni a Surya Namaskara gyakorlását:
A Surya Namaskara gyakorlásában a kornak nincs semmilyen jelentősége. Indiában gyakran előfordul, hogy 60-70 évesek, köztük akár 10 gyerekes anyák pár hónapos folyamatos és rendszeres gyakorlás után szinte hihetetlen változásokon mennek át. Néhány példa Swami Sivananda ashramjából, Rishikeshbol (India, Himalája): - a kövérség eltűnése az egész testről - könnyű és normális emésztés - a haj hullásának lelassulása - körmök természetes színének visszanyerése - a bőr természetes színt és fényt nyer - az egykor kellemetlen testszagok lassan szagtalanná válnak Ezen kívül említünk néhány betegséget, pl.: emésztési zavarok, székrekedés, feszültség, menstruációs zavarok, amelyeket rendszeres gyakorlás során hamar és hatékonyan legyőzhetünk.

A Surya Namaskara segít legyőzni és megszüntetni a letargikus állapotokat, pesszimizmust, lustaságot és kedvtelenséget, a YANG(+, HA) típusú energiák felhalmozásával a testünk és egész lényünk szintjén. A Surya Namaskara segítségével a Brahmachari állapotot és az absztinenciát hamar elérhetjük, és könnyen fenntarthatjuk. Dhirendra Brahmachari indiai jógi szerint a rendszeres gyakorlás következtében a szervezetünk jelentős mennyiségu YANG (+, HA) típusú PRANA energiát tud felhalmozni, ezáltal fizikai testünk ragyogni kezd akár a NAP.

Ez a gyakorlat akárcsak a NAP 12 részből áll. Egyes JÓGA írások azt mutatják, hogy a Surya Namaskara 16 gyakorlatból áll, amelyekből 12 könnyen végezhető. A 16 gyakorlatból álló Surya Namaskara-t nagyon nehéz végrehajtani, ezért a 12 gyakorlatból álló változatot gyakorolják. Ugyanazon írások szerint a NAP 16 része csak a PRALAYA (az univerzum végleges visszahúzódása, vagy a teremtés megszűnése) előtt van jelen.

Forrás: Gregorian Bivolaru, Napüdvözlet, Kőrösi Csoma Jóga Egyesület, 1999




 
 
 
 
 
  © Magyarorszagi Krisna-tudatu Hivok Kozossege
Web design by Web4Future