RSS

Surya Namaskar - egy jótékony yoga gyakorlat I.
2010. január 31.


Indiában a Surya Namaskaranak nagyon sok változata ismert, a legelterjedtebb és leggyakrabban gyakorolt gyakorlat az, amelyet a híres bölcs és jógi, Swami Sivananda is Rishikeshben (a Himalájában) található ashramjában is oktatott. Ezt a változatot gyakorolják a Vishvayatan Yoga-Ashramban is, amelyet az elismert Dhirendra Brahmachari vezet. Ezt a könnyen és sikeresen elsajátítható gyakorlatot, szinte világszerte gyakorolják jó hatásai miatt, amelyek lényünk globális dinamizálásában, valamint a YANG (+, HA) jelleg ébredésében nyilvánulnak meg.

A Surya Namaskara: A szanszkrit nyelvben a Surya szó Napot (mint égitest) jelent. A Namskara szó pedig szeretetteljes köszöntést, üdvözlést. A Surya Namaskara egy olyan jótékony hatású gyakorlatsorozat, amely a gyakorlót felkészíti az ászanák (testtartások) gyakorlására és azok hatását sajátos módon kiegészíti. Felfrissíti az egész test izomzatát és felgyorsítja a légzést ill. szívverést (ezáltal növelve az oxigénellátást) anélkül, hogy fáradságot vagy légszomjat idézne elő. A Surya Namaskara egy olyan 7 testhelyzetből álló gyakorlat, amely egy 12 részből alló ciklust alkot (egyesek ismétlődnek). Fontos megjegyeznünk, hogy a Surya Namaskara nem egy pogány ima vagy hindu rituálé, ahogyan azt egyesek gondolják! Első látásra a gyakorlat nehéznek tűnhet, de ha figyelmesen megnézzük, rájövünk, hogy valójában egyszerű. A mielőbbi elsajátítás céljából ajánlott először külön-külön megtanulni a testtartásokat.

A Surya Namaskara jótékony hatásai

Számos jógi, Indiában és az egész világon hűséges gyakorlója ennek a viszonylag egyszerű de hatásos gyakorlatnak. A gyakorlat jótékony hatásai nem maradnak el, ha rendszeresen gyakoroljuk azt. A következőkben ismertetjük ezeket a hatásokat.

A Surya Namaskara mindenki által gyakorolható, egyedül vagy csoportosan, évszaktól és időtől függetlenül, a szabadban vagy a szobában (a gyakorlat hatásai azonban hamarabb és fokozottabban jelentkeznek, ha a természetben és napkeltekor gyakoroljuk). Napi 3-10 perces gyakorlás is jelentés eredményeket hozhat az egész testünk szintjén, mivel hatásai nem korlátozódnak egy bizonyos testrészre. A gyakorlat nem igényel semmiféle "felszerelést" és nem von költségeket maga után. Csak szabad területre van szükségünk a gyakorláshoz.

A Surya Namaskara megkönnyíti az emésztést az emésztő szervek rendszeres nyújtásával ill. összenyomásával. Energizálja és serkenti a belső szerveink működését, megszünteti az emésztési zavarokat, székrekedést. Megerősíti a has izomzatát, az elmozdult szerveket (ha léteznek ilyenek) újra helyükre mozdítja. A belső szervek szintjén jelentkező vérpangást gyorsan megszünteti.

A Surya Namaskara egy harmonikus légzéssel egybekötött gyakorlat. "Kiszellőzteti" a tüdőket, oxigéndussá teszi a vért a széndioxid eltávolításával. A helyes végrehajtás növeli a szívverések számát, ezáltal a vérellátás az egész testben fokozódik ez elsődleges feltétele az egészségnek. Normalizálja a vérnyomást és a végtagok vérellátását is fokozza. Felfrissíti az idegrendszert a gerincoszlop rendszeres nyújtása által.

Helyreállítja a szimpatikus valamint a paraszimpatikus idegrendszer működését. Alvásunk mély és pihentető lesz, és memóriánkat serkenti. Eltávolítja a belső feszültségeket és segít megnyugtatni az idegrendszert. Általában a feszült sejtek később regenerálódnak, de a Surya Namaskara rendszeres gyakorlása által az agy normális működése hamar visszaáll. A pajzsmirigy valamint más nyaki mirigyek működését normalizálja, a nyaktájék összenyomása és nyújtása által. Nagyban hozzájárul a bőr szépségének fokozásához, ami mint tudjuk egészségünk tükre, ugyanis a bőr bő vérellátása fokozza az azon keresztül távozó toxikus anyagok távozását. Ez akkor következik be, ha a gyakorlatot legalább addig végezzük, amíg enyhe izzadás lép fel.

A Surya Namaskara-t gyakorló bőre sajátos fényt nyer és a bő vérellátás következtében bőre fiatalos, rugalmas marad. A rendszeres gyakorlás által az egész test (nyaktájék, vállak, karok, izületek, ujjak, a hát, a csípő, a hasizom, combok, vádlik) folyamatosan erősödik anélkül, hogy elvesztené rugalmasságát.

A rendszeres gyakorlás révén a Surya Namaskara helyes testtartást eredményez, ami lehetővé teszi a mellkas és a mellek helyes fejlődését. Így a mellek feszessé és rugalmassá vállnak. A méh és petefészek működésére is jótékonyan hat. Megszünteti a menstruációs ciklus rendszertelenségét, valamint a vele járó fájdalmakat.

Azok a terhes nők, akik a gyakorolják könnyebben és szinte fájdalom nélkül, szülnek. Megszünteti a haj hullását és lelassítja az őszülés folyamatát. Kijavítja a magas sarkú cipők, szűk ruhák és cipők, szoros övek, okozta hibákat. Megoldja a súlyfelesleg problémáját, ugyanis elégeti a has, csípő és nyaktájék felesleges zsírpárnáit. Megszünteti a tokát. Csökkenti az ádámcsutka abnormális kiemelkedését a nyak előrenyomásával és a pajzsmirigy tájékának nyomásával. Megszünteti a kellemetlen testszagokat a bőr, tüdők, belek és vesék működésének serkentésével, amelyek mint tudjuk a test tisztító szervei.

A betegségekkel szembeni ellenálló képességünket növeli az immunrendszer és a fizikai test egyidejű erősítésével. Harmonikusa formázza testünket és megszünteti a kövérséget. Határozottságot valamint finomságot kölcsönöz mozgásunknak. Nagyon jó felkészítő gyakorlat a tornászok vagy más sportolók számára. A Surya Namaskara a leghatékonyabb gyakorlat egy belső harmónia és fiatalságérzés eléréséhez, ezáltal egy pozitív hozzáállást valósít meg még az élet nehéz helyzeteiben is.

A Surya Namaskara tehát utat nyit a gyakorlónak a tökéletes egészség, erő, harmónia, sikeresség és hosszú élet felé, amelyek mint tudjuk a MAKROKOSZMOSZBA harmonikusan beilleszkedett egyén jellemzői. A Surya Namaskara napi gyakorlása által az életünk egy örömforrássá válik, ahogyan azt azon jógik vallomásai is mutatják, akik naponta, több éve gyakorolják.


Forrás: Gregorian Bivolaru, Napüdvözlet, Kőrösi Csoma Jóga Egyesület, 1999






 
 
 
 
 
  © Magyarorszagi Krisna-tudatu Hivok Kozossege
Web design by Web4Future