RSS

Krisna tudat a mindennapokban - Úton a tudatosság felé - 4. rész: A tudomány Isten?
2009. április 26.


Negyedik lecke
A tudomány Isten?


Ebben a korban nőttünk fel, ahol a tudományt imádjuk.

A tudomány eredeti jelentése alapján a bölcsességre utal. Tudománynak nevezhetünk mindenféle tudást, amely maradandó hasznos eredményekkel szolgált az emberiségnek és a világnak. Azonban szóhasználat szerint a tudomány arra a tudásra utal, amely a látható világra összpontosít, azonnali eredményeket ad, amelyek az érzékeinkkel leellenőrizhetők. Más szóval a tudomány mostanában a durva anyagi tudományt jelenti.

Az anyagi tudományokat övező tisztelet miatt úgy tekintünk a tudósokra, mint hiteles forrásainkra még akkor is, ha esendők. A modern világban a tudósok töltik be Isten szerepét. Nem vonjuk kétségbe a következtetéseiket, habár lehet, hogy hibásak. Sok ilyen elmélet vagy "tény" azt feltételezi, hogy Isten nem létezik, és anélkül próbálják meg megmagyarázni a világot, hogy bármiféle magasabbrendű hatalomra utalnának. A tudomány személytelen törvényei elfoglalják isten helyét. S mivel a létezésünkből eltávolítottuk a személyes Istent, ennek következménye, hogy az emberi lét is személytelenné vált. Ily módon a tudományos nevelésünk ad nekünk tudást és anyagi örömöt, de másra nem ösztönöz bennünket, csak arra, hogy gépek módjára cselekedjünk. Ki az, aki elégedett egy ilyen élettel?

Van olyan tudományos elmélet, amit vakon, gondolkodás nélkül elfogadtál?
Hogyan segítettek hozzá ezek az elméletek téged a boldogságodhoz?
Tudsz mondani olyan eseteket, amikor ezek az elméletek kedvezőtlenek a magasabb rendű felfogásod számára vagy meggátolnak téged a lelki fejlődésedben?

Mi van akkor, ha vannak a létezésnek olyan szintjei, amelyeket nem vagy képes érzékelni a szemeddel? Mi van akkor, ha ezek még hatással is vannak a durva anyagi világra? Mi van akkor, ha a mi durva szintű tetteink is hatással vannak azokra a szintekre? Elvethetjük-e létüket csak azért, mert nem látjuk őket? Habár nem vethetjük el a modern tudományt és azokat az eredményeket, amelyeket adott a világ számára, mégis el kell ismernünk, hogy ez nem egy teljes megoldás a problémáinkra. Ez azért van, mert ez a fajta tudás nem teljes. S ha nem tökéletes, akkor nem tud tökéletes eredményeket adni.

Ahhoz, hogy tökéletes eredményekhez jussunk, tökéletes tudásunk kell, hogy legyen. Olyan törvények ismerete, amelyek magasabb rendűek, mint a mai tudomány által ismert durva fizikai törvények. Ezek a törvények Isten törvényei. És benne foglaltatnak az írásokban. Ezen törvények ismerete szintén tudomány. És ha ezeket a törvényeket követjük, szintén előre megjósolható eredményekhez jutunk.

Ezen törvények tárgya nem a durva anyag, a gravitáció vagy a tömeg. Ezek a törvények a tudat minőségével foglakoznak. A tudat az valóságos ugyanúgy, mint az anyag vagy talán még annál jobban. Van egy magasabb rendű helyzet túl az anyagon. Ennek két fajtája van: a részek és az egész vagy másképp a számtalan lélek (atma) és egy Legfelsőbb Isten. A természetes és eredményes kapcsolat a kettő között a szeretet és az együttműködés. A természetellenes kapcsolat közöttük pedig egyfajta lázadás és engedetlenség az átma részéről, aminek az eredménye az hogy az atma szenvedni fog.

A tudomány láthatatlan törvényei tehát az odaadó együttműködés az ember és Isten között. Ha követjük ezeket az egyszerű törvényeket, mint az emberi viselkedés irányvonalát, akkor megkaphatjuk a tökéletes megoldást a problémáinkra.

Az igazi tudás arról ismerkszik meg (de ami nem az egyedüli jellemzője), hogy képes megmenteni bennünket a nyomorúságtól.

yathaidhamsi samiddho'gnir
bhasma sat kurte'rjuna
jnanagnih sarva karmani
bhasmasat kurute tatha

Óh, Arjuna! Amint a lobogó lángok között hamuvá ég a fa, úgy hamvasztja el a tudás tüze az anyagi cselekedetek minden visszahatását [a szenvedést]. (Bg 4.37)

A lelki tudás valódi tudomány valódi eredményekkel.
Miért hasonlítja ez a vers a tudást a tűzhöz?
Sokan mondják, hogy az övék az igazi vallás. Hogyan tudjuk megítélni, hogy ezek a kijelentések igazak vagy sem?
Miben különbözik a tudásnak ez a folyamata más folyamatoktól, amelyek szintén megszabadítanak bennünket bizonyos szenvedésektől. Pl. orvostudomány vagy a közért végzett munka, stb.

Mi Istennek az az egy egyszerű törvénye, amit ismernünk kell?
A lelki fejlődés egyik jele az, hogy megszabadulunk a szenvedéstől. Tudnál mondani valami más jelét is az Isten-tudatunk fejlődésének?

írta: H.H. Bhanu Swami

(folytatása hamarosan)







 
 
 
 
 
  © Magyarorszagi Krisna-tudatu Hivok Kozossege
Web design by Web4Future